Nye melodier til gamle og nye salmer
Kan frit downloades og benyttes til salmesang i kirke og i mødesal. Jeg stiller de ny melodier til fri rådighed og inspiration for komponister,
der måtte ønske at komponere korsatser, salmeforspil, orgelkoraler m.v.
Salmerne er sorteret fortløbende efter deres nummer i salmebogen.
| |||
DDS_18 | Som fisk i hav og fugl i luftI forrige salmebog fandtes salmen i en beskåret udgave på 4 vers med titlen 'Usporlig er vor Herres vej'. Nu forefindes salmen med alle 7 vers. Jeg synes, salmen sprudler af en fortælleglæde i stil med, hvad man finder i andre af Grundtvigs bibelhistoriske sange. Men melodihenvisningerne er håbløse. Der er hverken fiskeflugt eller fugleflugt i nogen af de foreslåede melodier. Salmeteksten har i den grad ventet på en egnet melodi. |
Melodi | Node |
DDS_19 | O Gud, fornuften fatter ejDen anførte melodi fra 1533 er uinteressant og slæbende på grund af optakternes lange nodeværdier. Jeg synes, salmens meditative tekst er tjent med en enkel melodi af gregoriansk præg. For at ramme dette mål lader jeg unison stemmeføring veksle med firestemmig koralsats. |
Melodi | Node |
DDS_21 | Du følger, Herre, al min færdDen foreslåede melodi fra reformationstiden: 'Til dig alene, Herre Krist', er næppe længere brugbar i dens oprindelige rytmiske form. I den senere form med lige nodeværdier kan den nok bruges, men jeg synes nu alligevel, der er for meget syndebod i den reformatoriske melodi og for lidt tillidsfuld hvilen i Guds omsorg. |
Melodi | Node |
DDS_22 | Gådefuld er du, vor Gud!Den foreslåede melodi: 'Kvindelil, din tro er stor' lader ikke tekstens pointering af Guds gådefuldhed komme ordentlig til udtryk. Melodien cykler af sted i ukompliceret dur-tonalitet. Det andet melodiforslag: 'Kom, Gud Faders Ånd fuldgod' er for så vidt langt bedre. Det er en smuk melodi, som dog er udstyret med nogle forsiringer, der muligvis kan vanskeliggøre menighedens tilegnelse af den. Jeg har forsøgt mig med den enklest tænkelige melodi. |
Melodi | Node |
DDS_27 | Du gav os efter dit behagSalmen forkynder, at livet her på jorden er blevet velsignet, fordi Guds søn har været her og har vendt Guds vredes dom til et nådesbud. Efter min opfattelse kræver teksten en melodi i dur-toneart. Jeg kan med andre ord ikke genbruge den melodi, som jeg har lavet til salmebogens nr. 21, skønt de to salmer har samme metrum. |
Melodi | Node |
DDS_140 | I Nazareth, i trange kårSalmebogen henviser til tre melodier. Den første er 'Som hønen klukker mindelig'. Men den melodi virker lovlig vidtløftig for ikke at sige 'overgearet'. De to andre melodier: 'Hvad kan os komme til for nød' og 'Et trofast hjerte, Herre min' forekommer til gengæld udpræget 'undergearet'. Ingen af de tre foreslåede melodier rammer rigtig den fortrøstningsfulde glæde i Grundtvigs tekst, og de mangler også den ligefremme melodiske veloplagthed, som klæder en katekismussalme af denne art. |
Melodi | Node |
DDS_141 | Mig lyster nu at trædeSalmebogen foreslår 'Jeg vil din pris udsjunge', men den melodi passer bedre til en lovsang/morgensang end til den meditative tekst i Kingos/Grundtvigs salme. |
Melodi | Node |
DDS_142 | Kom, følg i ånden medSalmebogen henviser til 'Fryd dig, du Kristi brud'. Denne melodi er uheldig på grund af en del umotiverede rytmiske punkteringer og på grund af de associationer, som melodien muligvis kan vække i retning af pietistisk brudemetaforik. Bortset fra det synes jeg, at Grundtvigs salme fortjener en melodi, der lader omkvædet: 'Her ser du over dåben/Guds-husets dør stå åben' træde tydeligere frem just som omkvæd. |
Melodi | Node |
DDS_168 | Hyrden er én, og så hans hjordSalmen bruger lånemelodi, nemlig melodien til 'Kirken den er et gammelt hus'. Det er en melodi, som nærmest skamrides i salmebogen, idet den er tiltænkt at skulle trække hele 5 forskellige salmetekster. |
Melodi | Node |
DDS_173 | Ét vidste han om vejen fremSalmebogen henviser til to melodier, der begge er fra reformationstiden og ikke yder evangeliet i Aastrups salme fuld retfærdighed: 'O Herre Krist, dig til os vend' og 'Når syn og hørelse forgår'. |
Melodi | Node |
DDS_176 | Se, hvor nu Jesus træder (I)Salmebogen henviser til to melodier, der begge er fra reformationstiden, dels en dansk melodi gengivet af Anders Arrebo 1627 og dels en melodi 1609 af Melchior Vulpius, som nu er knyttet til salmen 'Min død er mig til gode' . Det er formentlig den sidste af de to, der normalt benyttes. Jeg synes, at 'Min død er mig til gode' cykler for let hen over passionstemaet i Thomas Kingos tekst. Jeg har forsøgt mig med en melodi i dorisk tonalitet. Basstemmens insisterende gentagelse af grundtonen skal betone salmens meditative præg. |
Melodi | Node |
DDS_176 | Se, hvor nu Jesus træder (II)Her er et alternativt bud på en ny melodi til salmen, som der er mere harmonisk gods i end i den foregående. |
Melodi | Node |
DDS_184 | Mørket skjuler jorderigeKingos salme er en ud af mange passionssalmer skrevet på versemålet til 'Jesus, dine dybe vunder'. Jeg foreslår til denne – og til andre af Kingos passionssalmer – en melodi skrevet i en 10/4 taktart, som giver en tiltrængt rytmisk fremdrift til de lange og drøje strofer. I praksis fungerer taktarten som en firedelt takt, der underdeles således: |
Melodi | Node |
DDS_188 | Så bøjed den dødsdømte nakkenMelodien til Lisbeth Smedegaard Andersens passionssalme er holdt i mørk C-mol |
Melodi | Node |
DDS_216 | Der venter bag langfredags natTekstens metrum giver ifølge koralbogen mulighed for at benytte 8 forskellige melodier. Udover en originalmelodi af Chr. Westergaard-Pedersen nogle meget kendte melodier: 'Jeg ved et evigt Himmerig', 'Vidunderligst af alt på jord', 'Nu falmer skoven' , 'Op al den ting' og 'Vor Herre tar de små i favn'. Imidlertid synes jeg, at ingen af disse melodier rammer den langfredags-vemod, der præger hele salmen, ikke mindst det første vers: 'Men seglet er for graven sat / og kold er nu den døde'. Vemoden har jeg søgt at indfange ved en kombination af dorisk tonalitet og udstrakt brug af fireklange i harmoniseringen. |
Melodi | Node |
DDS_238 | Det er så sandt, at ingen såSalmebogen henviser til to melodier: 'Gør døren høj' og 'O Herre Krist, dig til os vend'. Ingen af disse melodier synes jeg passer til tekstens karakter af katekismussalme. |
Melodi | Node |
DDS_239 | I den nat af stumme skrigSten Kaaløs billedstærke salme om langfredagspinens mørke og påskemorgens sol kræver større melodisk lidenskab, end hvad der tilbydes i Laubs melodi til 'Verdens igenfødelse'. Jeg synes, Sten Kaaløs tekst lægger op til en melodi i rock-stil med en hård og insisterende basgang. Jeg synes endvidere, at salmens dramatiske billedskift fra død til liv taler for at lade vers 1-4 stå i mol (D-dorisk) og vers 5 i dur (D-dur). |
Melodi | Node |
DDS_244 | Hvor lifligt er det dog at gåKingos Emmaus-salme/aftensalme fortjener sin egen melodi i stedet for den fortærskede melodi til 'Jeg ved et evigt Himmerig'. |
Melodi | Node |
DDS_320 | Midt iblandt os er Guds rigeGrundtvigs katekismussalme om Guds rige kan med fordel synges på en rask fremadskridende melodi i stedet for på 'Kirken er som Himmerige' eller 'Hvilestunden er i vente', som begge er i valsetakt og derfor er mere dansende end fremadskridende. Min melodi er i alla breve takt (2/2), og jeg lader melodien begynde på skalaens midte i stedet for på skalaens grundtone (eller toptone). På den måde pointerer melodien, at Guds rige er midt iblandt os. |
Melodi | Node |
DDS_323 | Kirken den er et gammelt husGrundtvigs salme er i den grad forbundet med Lindemans melodi, at det kan forekomme 'helligbrøde' at foreslå en anden melodi. Imidlertid er Lindemans melodi forholdsvis hård ved utrænede sangstemmer på grund af salmens toneomfang (oktav + lille terts). Det kan fx være svært at få konfirmander til at synge med på Lindemans melodi. |
Melodi | Node |
DDS_328 | Hvor Gud sit hus ej bygge vilI de foreslåede melodier: 'Guds Søn kom ned fra Himmerig' og 'Et trofast hjerte, Herre min' savner jeg fremdrift, glæde og faktisk også lidt munterhed. Det er jo ikke så trist en ting at bede Jesus om at bygge sit tempel i vor midte. |
Melodi | Node |
DDS_363 | Lov, pris og tak, at du har givetMelodihenvisningen er til 'Almindelig er Kristi kirke', Lyon 1547. Med al respekt for den ærværdige gamle melodi synes jeg alligevel, at Aastrups salme fortjener sin egen melodi. |
Melodi | Node |
DDS_371 | Du fylder mig med glædeEn ganske enkel melodi til Holger Lissners tekst |
Melodi | Node |
DDS_373 | Herre, jeg vil gerne tjeneSalmebogen henviser under titlen 'Du, som vejen er og livet' til en melodi af Berggreen 1849. (I forrige salmebog/koralbog var denne melodi knyttet til salmen 'Himlen åbnes, mørket svinder', som nu er gledet ud). Men den svulstige for ikke at sige overmodigt kåde melodi yder slet ikke Kristian Østergaards tekst retfærdighed. Salmen er et hjertesuk skrevet af en mand i krise. Han har uden held forsøgt at drive højskole og er nu i tvivl om, hvad han skal bruge sine evner og kræfter til. Og hans hjertesuk/bøn er så endt med at blive en salme i salmebogen. |
Melodi | Node |
DDS_425 | Velsignelse, al jordens tarvGrundtvigs tekst fortjener sin egen melodi i stedet for 'Fra Himlen højt kom budskab her', som er en julemelodi, eller 'O Herre Krist! dig til os vend', som er en bøn til Kristus om at sende Helligånden til menigheden. |
Melodi | Node |
DDS_522 | Nåden er din dagligdagI koralbogen står valget mellem Niels Viggo Bentzons særprægede og vanskeligt tilgængelige melodi og en rytmisk melodi af Martin Elmquist. Jeg har lavet en melodi, der er så enkel, at man hurtigt kan begynde at nynne den i køkkenet under madlavningen. Salmen handler jo om, at 'nåden er din dagligdag/hverdagen, det nære'. |
Melodi | Node |
DDS_529 | Med sorgen og klagen hold mådeEn anden salme i salmebogen har samme titel (DDS 565) men ikke helt samme metrum, idet nr. 565 har mandlig udgang på 2. og 4. linie, hvor nr. 529 har kvindelig udgang. Til nr. 529 foreslår salmebogen melodien til 'Den yndigste rose er funden'. |
Melodi | Node |
DDS_555 | Jeg ved et evigt HimmerigDen anførte tyske folkevisemelodi fra omkr. 1640 benyttes til flere forskellige salmetekster. Problemet med denne melodi er imidlertid, at den lægger betoninger på steder, som er ubetonede i teksten. Tager vi eksempelvis salmens første linie: 'Jeg ved et evigt Himmerig', så vil en naturlig oplæsning af teksten lægge betoningen på fjerde stavelse. Melodien lægger imidlertid betoningen på første stavelse. Ordet 'Jeg' overbetones hermed til skade for det umiddelbare 'melodiske flow.' i salmen. Jeg har lavet en melodi, der følger tekstens egen rytme: I praksis betyder det en rytmisk opbygning, hvor takter med 4 taktslag veksler med takter indeholdende 6 taktslag. |
Melodi | Node |
DDS_582 | At tro er at komme til det, der er størreSalmens tekst handler om, hvad det er at tro. Salmen er en katekismussalme, hvad der efter min mening fodrer en letløbende melodi. Jeg har på grund af de ret få versefødder i hver linie og med skyldig hensyntagen til tekstens stilleje valgt en rytmisk stil. |
Melodi | Node |
DDS_587 | Guds egen kære Søn har sagt os for sin bønK. L. Aastrups tekst er en katekismussalme om Fadervor. Melodihenvisningen i salmebogen er til 'Fryd dig, du Kristi brud'. Denne melodi har nogle rytmiske punkteringer, som er umotiverede i forhold til Aastrups tekst. Jeg har lavet en melodi, som dels undgår umotiverede punkteringer og dels lader musikalsk komme til udtryk, at der i hvert fald i vers 1 og 3 er en syntaktisk forbindelse mellem 1. og 2. verselinie. |
Melodi | Node |
DDS_588 | Herre, gør mit liv til bønJeg synes, Johannes Johansens tekst er tjent med en mere ydmyg og mindre selvsikker melodi end 'Stille er min sjæl til Gud'. På den anden side skal melodien ikke være selvudslettende. Den skal insistere på bønhørelse. I mit forslag kommer det insisterende til udtryk i basstemmens vedvarende gentagelse af grundtonen som den mur, de øvrige stemmer spiller op imod. |
Melodi | Node |
DDS_634 | Du ved det nok, mit hjerteMelodihenvisningen til Kaj Munks lille salme er til Brorsons salme: 'Min død er mig til gode' (DDS 530). Den melodi passer godt til Brorsons afklarede salighedslængsel, men musikalsk og associationsmæssigt passer den overmåde dårligt til Kaj Munks tekst, der jo handler om anfægtelse og om at 'tro trods fald og brud'. |
Melodi | Node |
DDS_636 | Midt i alt det meningsløseTil Svein Ellingsens/Helge Severinsens salme henvises der til en melodi af Harald Herresthal, som fanger stemningen i teksten udmærket, men har det problem, at hver linie afsluttes med to lange toner. Det rummer en fare for, at sangen bliver slæbende. Jeg har prøvet at lave en melodi med lidt mere fremdrift. |
Melodi | Node |
DDS_678 | Guds fred er glæden i dit sindSalmebogen foreslår 'Guds fred er mer end englevagt' eller 'O Herre Krist! til dig os vend'. Ingen af dem har den enkelthed og varme, som Holger Lissners tekst fortjener. Jeg har valgt Es-dur på grund af denne tonearts varme. |
Melodi | Node |
DDS_679 | Et trofast hjerte, Herre minDen sædvanlige melodi, som DDS henviser til, er fra Strassburg 1525. For så vidt en ærværdig melodi, men slidsom at synge, bl.a. fordi ubetonede stavelser bestandig får tildelt lange og dermed betonede toner i melodien: |
Melodi | Node |
DDS_683 | Den nåde, som vor Gud har gjortJeg synes, Kingos lille perle af en salme fortjener sin egen melodi i stedet for at måtte klare sig med 'Guds Søn kom ned fra Himmerig'. |
Melodi | Node |
DDS_685 | Vor Gud er idel kærlighedSalmebogens melodihenvisning er til 'O store Gud, din kærlighed'. Denne melodi lider under det samme problem som andre melodier fra reformationstiden, nemlig at melodien på grund af lange optaktsnoder tildeler betoning til ubetonede ord i teksten. Tekstens iboende rytme slås derved i stykker, og melodien bliver slæbende og tung at komme igennem. Kingos tekst fortjener en melodi med et anderledes 'drive'. |
Melodi | Node |
DDS_695 | Nåden hun er af kongeblod'Nåden hun er af kongeblod' har som bekendt samme versemål som 'Kirken den er et gammelt hus'. Nu er det imidlertid ikke kirken, Grundtvig taler om i denne salme, men derimod nåden. Og så indtagende, som Grundtvig har afbildet nåden i skikkelse af en kvinde, der er både ædel og yndig - 'dejlig som duggen i perler' - fortjener salmen sin helt egen melodi. |
Melodi | Node |
DDS_697 | Herre, jeg vil gerne takkeSalmen synges vist for det meste på melodien til Brorsons salme 'Når mit øje, træt af møje' (DDS 558). I Brorsons salme møder vi digterens stærke salighedslængsel, hvilket dog ikke betyder, at salmens melodi er trist. Snarere må man karakterisere den som en lys og inciterende melodi – nærmest en lystig rokokko-spillemandsmelodi udsat for strygerkvartet. |
Melodi | Node |
DDS_706 | I blev skabt som mand og kvindeSalmen synges normalt på Gaunletts melodi til 'Once in Royal David's City', som på udmærket vis understøtter tekstens rytme, men unægtelig også har en klang af jul i sig. |
Melodi | Node |
DDS_714 | Kom, hjerte, tag dit regnebrædtBrorsons tekst er måske det i salmebogen, der kommer nærmest til en dansk Requiem-tekst. Der er dommedag, og der er kald til bod og bedring. Jeg ved ikke, hvor udbredt det er at synge Brorsons salme, men hvis den synges, bør den efter min mening synges på en melodi, der får hårene til at rejse sig. Jeg har valgt at lade melodien begynde med en dyster skalanedgang i c-mol. Senere kommer en sekvens med formindskede septim-akkorder. Melodien skulle dog alligevel være til at lære. |
Melodi | Node |
DDS_717 | I går var hveden modenSalmebogen har som melodihenvisning 'Nu blomstertiden kommer'. Men hverken den tyske eller den svenske melodi til 'Nu blomstertiden kommer' yder Lisbeth Smedegaard Andersens vemodige og eftertænksomme tekst retfærdighed. |
Melodi | Node |
DDS_756 | Nu gløder øst i morgenskærAastrups morgensalme har sit eget versemål. Den anviste melodi fra 1672 synes jeg er for asketisk. Her er mit bud på en ny melodi. Hvis man får associationer til den svenske folkesang 'Till Österland vill jag fare', så er det ingen tilfældighed. |
Melodi | Node |
Født i 1945. Sognepræst på Nordfyn 1971-2008.
PO-uddannelse fra Løgumkloster Kirkemusikskole med eksamen maj 2004.
2009-2022 ansat som organist i Særslev-Ejlby-Melby på Nordfyn.
Har komponeret salmemelodier, orgelkoraler og -præludier samt lavet en del korsatser.
Georg Klinting
Munke Mose Allé 1 K 2tv
5000 Odense C
tlf. 51 15 79 12