Alternative harmoniseringer til Den danske koralbog
Menighedens salmesang er normalt enstemmig. I princippet kan den klare sig uden anden musikalsk støtte end en habil forsanger, men det normale er jo, at menigheden har en organist til at lede menighedens salmesang.
| |||
DDK_14 | Almægtige og kære Gud (DDK 14)Denne sats er lettere at spille end koralbogens, som er besværlig på grund af mange harmoniske variationer og en inkonsekvent rytmik i understemmerne. |
C-dur |
|
DDK_15 | Alt hvad som fuglevinger fik (DDK 15)Enkelte omlægninger for at undgå dyb tenor i tertsafstand til bas. |
F-dur |
|
DDK_17 | Alt står i Guds faderhånd (DDK 17) |
D-dur | |
DDK_19 | At sige verden ret farvel (DDK 19)Koralbogens harmonisering synes jeg taber intensitet i tredie sidste og anden sidste takt. Det har jeg rådet bod på og samtidig foretaget et række omlægninger i de første tre takter for at mindske afstanden mellem sopranstemmen og tenorstemmen. |
Eb-dur | |
DDK_43 | Den klare sol går ned (DDK 43)Lettere at spille end koralbogens sats, og jeg synes, den lyder lige så godt. |
C-mol | |
DDK_48 | Den signede dag med fryd vi ser (DDK 48)Denne udsættelse har en jazz-inspireret harmonik med trinvis basgang og udstrakt brug af fireklange. Jeg tror, det moderne musik-øre accepterer temmelig meget i retning af spændingsfyldte fireklange, blot fireklangene er logisk begrundet i understemmernes melodiføring. |
C-dur | Bb-dur |
DDK_58 | Den yndigste rose er funden (DDK 58) |
F-dur | Eb-dur |
DDK_68 | Det er så yndigt at følges ad for to (DDK 68)Mindre hoppende tenorstemme og derfor lettere at spille. |
Eb-dur | |
DDK_132 | For dig, o Herre, som dage kun (DDK 132)Barnekows melodi giver rige muligheder for mere eller mindre vellykkede modulationer. De gængse harmoniseringer lader melodien lande på en E-dur akkord i takt 4 for derefter via optakt i A-dur at gå videre til D-mol i takt 5. Jeg synes, dette harmoniske 'farveskift' er for voldsomt, og foreslår derfor at lade optakten forblive i E-dur, idet jeg samtidig ændrer den påfølgende akkord fra Dm til Dm7. |
C-dur | |
DDK_143 | Frydeligt med jubelkor (DDK 143)Jeg forstår ikke koralbogens harmonisering og synes ikke, den klæder melodien. |
F-dorisk | |
DDK_145 | Fuglen har rede, og ræven har grav (DDK 145)Laubs melodi er så udpræget en melodi i balladestil. Den lægger i virkeligheden mere op til guitarledsagelse end orgelledsagelse. Men når nu opgaven er at spille salmen på kirkens orgel, kan man konstatere, at koralbogens harmonisering har fuld akkord på hver tone i melodien, endda med talrige akkordgentagelser. Det virker ubehjælpsomt og uinspireret. |
D-mol | |
DDK_150 | Giv mig, Gud, en salmetunge (DDK 150) |
F-dur | Eb-dur |
DDK_158 | Gud, efter dig jeg længes (DDK 158b) |
F-dur | |
DDK_183 | Guds Søn kom ned fra himmerig (DDK 183)Mellemstemmerne er mange steder lagt om for at få en mindre mørk harmonisering. |
D-dur | C-dur |
DDK_240 | I blev skabt som mand og kvinde (DDK 240)Lettere at spille på grund af lettere basgang. |
F-dur | |
DDK_260 | Jeg er træt og går til ro (DDK 260)En mindre hoppende harmonisering med mere liv i takt 2 og 12. |
D-dur | |
DDK_285 | Jesus, dine dybe vunder (DDK 285) |
F-dur | Eb-dur |
DDK_296 | Julebuddet til dem, der bygge (DDK 296)Mere harmonisk liv i takt 1 og 2. Ingen kælderbastone i takt 4's første akkord. |
D-dur | |
DDK_298 | Julen har bragt velsignet bud (DDK 298) |
Eb-dur | |
DDK_299 | Julen har englelyd (DDK 299) |
D-dur | |
DDK_304 | Kirken den er et gammelt hus (DDK 304) |
C-dorisk | |
DDK_319 | Kom, regn af det høje (DDK 319) |
C-dur | |
DDK_329 | Kærlighed til fædrelandet (DDK 329) |
D-dur | |
DDK_335 | Lille Guds barn, hvad skader dig (DDK 335)Den måske mest iøjnefaldende ændring er nok, at jeg lader takt 6 begynde med G-dur. Jeg synes, der går for meget harmonisk energi tabt ved at bruge en tonika-akkord i grundstilling på dette sted, sådan som koralbogen foreslår. |
C-dur | |
DDK_341 | Lovsynger Herren, min mund og mit indre (DDK 341)Koralbogen har mange steder tenorstemmen i tertsføring med basstemmen, hvilket efter min mening giver en pågående, grødet klang. Jeg har derfor lagt mellemstemmerne om, hvor jeg kunne komme af sted med det. |
D-dur | C-dur |
DDK_371 | Morgenstund har guld i mund (DDK 371) |
D-dur | C-dur |
DDK_391 | Nu kom der bud fra englekor (DDK 391b) |
G-dur | |
DDK_393 | Nu rinder solen op (DDK 393) |
D-dur | |
DDK_399 | Nu takker alle Gud (DDK 399) |
Eb-dur | D-dur |
DDK_439 | Op dog, Zion! ser du ej (DDK 439) |
D-dur | C-dur |
DDK_485 | Sov sødt, barnlille (DDK 485)Mellemstemmerne er nogle steder lagt om for derved at undgå nogle tunge tertser mellem tenor og bas. |
E-mol | D-mol |
DDK_497 | Tak og ære være Gud (DDK 497)Bedre stemmeføring i takt 3 og 6. |
D-dur | |
DDK_502 | Til himlene rækker din miskundhed, Gud (DDK 502) |
D-dur | C-dur |
DDK_544 | Vor Gud han er så fast en borg (DDK 544b) |
C-dur | Bb-dur |
DDK_561 | Vær velkommen, Herrens år (DDK 561) |
F-dur | Eb-dur |
DDK_568 | Ånden opgav enkesønnen (DDK 568) |
D-mol | C-mol |
Almægtige og kære Gud - særlig udgave
Der bruges en kombination af den gamle koral (til vers 1 og 12) |
Koral Köln 1623C-dur D-dur |
Koral GK 2013C-dur D-dur |
Nogle alternative melodier til DDS | ||
Den sønderjydske melodi til 'Dybt hælder året i sin gang' (DDS 732) |
Koralsats | Forspil |
Den norske melodi til 'Kjærlighet fra Gud' (DDS 494) |
Koralsats | Lyt |
Lindeman's melodi til 'Påskemorgen slukker sorgen' (DDS 230) |
Koralsats | |
Caspar Hoffmann's melodi til 'Solen stråler over vang' (DDS 724) |
Koralsats | Forspil |
Født i 1945. Sognepræst på Nordfyn 1971-2008.
PO-uddannelse fra Løgumkloster Kirkemusikskole med eksamen maj 2004.
2009-2022 ansat som organist i Særslev-Ejlby-Melby på Nordfyn.
Har komponeret salmemelodier, orgelkoraler og -præludier samt lavet en del korsatser.
Georg Klinting
Munke Mose Allé 1 K 2tv
5000 Odense C
tlf. 51 15 79 12